Gezond blijven

Tips voor gezonde eetgewoonten en een gezond gewicht

Hieronder vindt u tips voor gezonde eetgewoonten en een gezond gewicht.

3 maaltijden per dag

Houd het bij 3 maaltijden per dag: het ontbijt, de lunch en het avondeten. Probeer tussendoortjes te vermijden. Als u toch steeds honger heeft, dan kan het zijn dat u te weinig eet tijdens de maaltijden. Dan kunt u best een boterham meer eten.

Wilt u toch een tussendoortje? Neem dan bijvoorbeeld een schaaltje magere zuivel of rauwkost, wat fruit, of een rijstwafel. Heeft u zin in iets hartigs? Neem dan bijvoorbeeld een cracker met magere kaas of smeerworst.

Eetgewoontes veranderen

Wilt u uw eetgewoontes veranderen? Kijk dan bij de tips hoe u dit kunt aanpakken.

Water drinken

Water drinken in plaats van frisdrank of vruchtensap helpt om op gewicht blijven. Water geeft bovendien een vol gevoel. Dus als u trek krijgt, kunt u ook een glas water nemen. Het Voedingscentrum adviseert volwassenen 1,5 tot 2 liter vocht per dag.

Afleiding zoeken

Heeft u trek? Probeer dan afleiding te zoeken door iets te gaan doen. Of stel uzelf een termijn, waarin u nog niets mag eten, bijvoorbeeld 30 minuten.

Uzelf belonen

Stel uzelf iets in het vooruitzicht. Heeft u een dag niet gesnoept, doe dan een euro in een spaarpot. Na een tijdje kunt u dan iets leuks kopen.

Na het eten boodschappen doen

Ga alleen naar de supermarkt als u net heeft gegeten. Zo voorkomt u dat u thuiskomt met etenswaren die u eigenlijk niet had moeten kopen. Vermijd ook moeilijke plekken, bijvoorbeeld de snoepautomaat op uw werk, of de winkel bij een benzinestation.

Meer eten, maar wel gezond

Laat alle ongezonde dingen staan en ga niet minder eten dan u gewend bent, maar juist meer. Kies gezonde producten en probeer nieuwe dingen uit. U kunt op die manier een paar kilo afvallen zonder honger te lijden. U kunt gewoon uitgaan van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van het Voedingscentrum. Kies daarbij zoveel mogelijk voor caloriearme producten, zoals ham, 20+ kaas, hüttenkäse.

Meer groente eten

Meer groente eten kan beslist geen kwaad. U kunt bijvoorbeeld zelf groentensoep maken voor de lunch. Of een bakje rauwkost bij uw brood eten. Ook kunt u tomaat en komkommer als beleg gebruiken.

Ook 's avonds kunt u groenten nemen in plaats van een borrelhapje, zoals worteltjes, plakjes komkommer of kerstomaatjes.

Kies voor volkoren

In volkoren producten zitten behalve b-vitamines en mineralen veel vezels. Voldoende vezels eten bevordert een goede stoelgang en kan ook helpen bij het afvallen. Vezels zitten in volkorenbrood, aardappels, zilvervliesrijst, volkoren pasta en peulvruchten. Ook groenten en fruit bevatten vezels.

Wees matig met sauzen

Sauzen zijn lekker voor erbij, maar er zitten vaak veel calorieën in.

U kunt bijvoorbeeld de mayonaise of crème fraiche vervangen door een alternatief, zoals yogonaise of een rode saus (bijv. ketchup of barbequesaus). Ook in pesto zitten veel calorieën.

In sauzen als ketchup en zoete chilisaus zit minder vet, maar wel aardig wat suiker. Het beste is dus om er niet te veel van te gebruiken. Of de sauzen helemaal weg te laten, als u ze kunt missen,

Vis eten

Vis eten is echt een aanrader: het bevat veel minder calorieën dan vlees. Vette vissoorten zoals haring, makreel en heilbot zijn gezond vanwege de meervoudig onverzadigde vetzuren.

Zie ook
Organisaties